Denne rapport er resultatet af et projekt om opgavebaseret
undervisning (Task-Based Learning), som vi har gennemført
i skoleåret 2000-2001 med støtte fra Gymnasieafdelingen
i form af delvist frikøb fra undervisningen ved vore tre
skoler, Odsherreds Gymnasium, Køge Gymnasium og Gentofte
HF.
Steen Beck og Birgitte Gottlieb opstiller i bogen Elev/student
(1) fire forskellige læringsrum,
hvor der foregår henholdsvis tavleundervisning, værkstedsundervisning,
klassedialog og gruppe- og projektarbejde.
Det første, tavleundervisning, beskæftiger vi os
ikke med i denne fremstilling. De andre tre forekommer derimod
alle. Dog har vi ikke eksempler på decideret projektarbejde,
som jo - ligesom tavleundervisning - ikke forbindes med lærerformulerede
opgaver. Men vi veksler i opgaverne mellem høj og lav
lærerstyring. Vores foretrukne sted beskriver
Steen Beck og Birgitte Gottlieb sådan: ... læreren
positionerer sig her ikke blot som fagperson, men forholder sig
også til den enkelte elevs personlige og faglige kompetencer
eller sætter sin faglighed på spil inden for en åben
dagsorden, som i høj grad kan præges af elevinitiativer.
Vi har helt bevidst i vores projekt haft fokus på, hvad
vi vil kalde det dialogiske læringsrum. Vores iagttagelser
og opgaver koncentrerer sig om dette alene. Ikke fordi vi mener,
man i tyskfaget ikke bør benytte projektarbejde eller
tavleundervisning, men fordi vi har gode erfaringer med at lade
rugbrødsarbejdet, den daglige undervisning i læsning
af tekster på tysk, foregå i det dialogiske læringsrum.
Vi vil foreslå, at læseren ikke læser rapporten
igennem fra ende til anden, men at han/hun starter i de konkrete
afsnit: Opgaver til Karen Duve
, Aufgabenorientierter
Literaturunterricht og Eksempler på opgaver, for derefter
at gå tilbage til de teoretiske afsnit og se dem i sammenhæng
med forslagene i praksis.
I afsnittene om Die Miami Dream Men Show
og Aufgabenorientierter Literaturunterricht
har vi gennemgået, hvordan et helt forløb med læsning
af længere noveller kan bygges op som opgavebaseret undervisning.
Det er vigtigt at understrege, at udbyttet af og erfaringerne
med brug af opgaver bliver størst, når man lader
den ene opgave afløse af den næste.
Vores forslag til enkelte opgaver til en lang række
tekster i afsnittet Eksempler på opgaver skal derfor
ikke forstås således, at man kun bruger én
opgave i forbindelse med læsningen af en given tekst. Opgaverne
i dette afsnit er tænkt som inspiration og igangsættere,
idet vi håber, at vi med de mange forskellige opgavetyper
dels viser bredden og variationsmulighederne, dels inspirerer
læreren (ved hjælp af kapitlerne om novellerne af
Karen Duve og Arthur Schnitzler) til at udvikle flere opgaver
til de enkelte tekster.
Afsnittet Aufgabenorientierter Literaturunterricht
er skrevet på tysk, idet det er bragt i årsskrift
fra Karl-Franzen-Universität Graz 2002. I forbindelse med
projektet fik vi mulighed for at besøge professor Paul
R. Portmann-Tselikas og dr. Sabine Schmölzer-Eibinger ved
universitetet i Graz. Det var et meget udbytterigt og inspirerende
besøg, som førte til, at Sabine Schmölzer-Eibinger
opfordrede os til at skrive den nævnte artikel, som vi
også medtager i rapporten for et vise endnu et eksempel
på sammenhængende forløb baseret på
opgaver.
Afsnit 7 og 8 har vi skrevet i fællesskab. De resterende
afsnit er også resultatet af et tæt samarbejde, hvor
vi indgående har drøftet både indhold og udformning.
Men samtidig har disse afsnit hver sin hovedforfatter, hvis særlige
interesse- og vidensfelt afspejles i det pågældende
afsnit. Således er Nanna Bjargum hovedforfatter af afsnit
1, 5 og 10, Hanne Geist af afsnit 2, 3 og 6, Merete Vonsbæk
af afsnit 4 og 9.
Undervejs i processen har vi desuden haft glæde af samtaler
og diskussioner med en række forskere, der hver for sig
har været til stor inspiration for os. Det gælder
først og fremmest Michael Svendsen Pedersen (RUC), der
har stået fadder til vores projekt, idet det var ham, der
oprindelig præsenterede os for den opgavebaserede undervisning.
Men også Peter Kaspersen (DIG), Karen Sonne Jakobsen (RUC)
og Annegret Friedrichsen (DPU) har støttet os i forskellige
arbejdsfaser. Vi vil gerne takke alle disse samtalepartnere.
At det har været muligt at søge råd og vejledning
hos dem, skyldes den økonomiske støtte, vi har
fået fra Undervisningsministeriet ved Jørgen Balling
Rasmussen. Det er også ham, der har skaffet midler til,
at denne publikation kan udkomme og blive sendt ud til gymnasier,
HF- og VUC-kurser. Vi er meget taknemmelige for begge dele og
for den interesse, Jørgen Balling Ras-mussen har vist
vores arbejde.
En særlig tak skylder vi også vores utrættelige
kolleger Erik Wikkelsø Pedersen og Leif Christophersen
(Tyskforlaget). De har med stor omhu og akkuratesse gennemarbejdet
manuskriptet med os.
Vi håber, at rapporten på én og samme gang
vil tjene som idékilde og konkrete arbejdsanvisninger
til tyskundervisningen og som inspiration til de øvrige
sprogfag, idet de enkelte opgaver også kan omsættes
til de øvrige fremmedsprog og dansk.
August 2002
Nanna Bjargum Hanne Geist Merete Vonsbæk
1. Steen Beck og Birgitte Gottlieb: Elev/student
- en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence.
Bind 2. Gymnasiepædagogik 32. Dansk Institut for Gymnasiepædagogik,
Syddansk Universitet, 2002.